Skrevet af: Dann Vestergaard
Marianne Liljenberg begyndte sin rejse tilbage i slutningen af 1970’erne, da hun tog de første skridt ind i vævningens verden. Siden da har hun udforsket og mestret nye teknikker, bindinger og materialer og med Dansk Tekstillaug`s væveUddannelse bag sig, reflekterer hun over, hvor værdifuld denne uddannelse har været: “Det har været den bedste gave, jeg nogensinde har givet mig selv – fortæller Marianne Liljenberg.
På sit væveværksted i Bratten væver Marianne Liljenberg brugstekstiler med stor omhu og præcision. Hun arbejder primært med naturmaterialer som uld, silke, bomuld og hør, men finder også stor glæde og inspiration i at udforske nye bæredygtige materialer, og hendes arbejde er kendetegnet ved en dyb respekt for håndværkets kvalitet og holdbarhed.
Marianne fortæller, at der er meget matematik i arbejdet med vævning, og det er en lang proces, inden man kommer i gang med den egentlige vævning, ”det langsomme håndværk” bliver det også kaldt, fortæller hun, og man bliver inspireret af, hvordan hun fortæller om, hvordan hun finder inspiration udefra og derefter først helt traditionelt tegner det ned på et stykke papir og derefter arbejder videre i et væveprogram og laver en detaljeret opskrift, der beskriver det design, hun vil lave samt beregninger af garnforbrug, og hvordan væven skal sølles og bindes op, og hvordan hun skal trampe for at det senere skal blive til et smukt stykke håndværk lavet af Marianne Liljenberg.
I hendes værksted står to flotte skaftevæve, som hun bruger til at skabe en række komplekse mønstre og bindinger. Hendes dygtighed og dedikation skinner igennem i hvert stykke hun væver.
Efter at have afsluttet sin uddannelse grundlagde Marianne en forening sammen med nogle af sine medstuderende, kaldet Vævekonsortiet. For at blive medlem af denne forening, skal man have gennemført Dansk Tekstillaug’s væveuddannelse. Foreningen skiftes årligt mellem at holde kurser og lave udstillinger. I år skal de udstille på Dokk1 i Aarhus til efteråret, hvor temaet er “tekstur i stort format” med grove materialer eller mange tråde, der bliver til én.
Marianne Liljenberg har også begyndt et samarbejde med keramikeren Nina Schou fra Strandby. Sammen vil de fremover vise deres værker i fælles udstillinger i Liljen Design’s væveværksted, og når Nina åbner drivhuset med Keramik i drivhuset.